Wprowadzenie nauki zdalnej kardynalnie zmieniło życie uczniów. Niektórzy odnajdują się w nauce online, innych ta sytuacja przytłacza. Ten okres jest szczególnie trudny dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy potrzebują wsparcia ze strony nauczycieli wspomagających. Bardzo duże znaczenie ma stały kontakt nauczyciela wspomagającego z uczniem i jego rodzicami. Podczas nauki zdalnej nauczyciel ma mniejsze możliwości pomocy, jednak stały kontakt z rodzicem umożliwia systematyczną kontrolę postępów ucznia, badanie jego samopoczucia, redukcję problemów, z którymi uczeń sobie nie radzi w codziennym funkcjonowaniu. Podczas nauki zdalnej nauczyciel wspomagający łączy się z uczniem poprzez platformy edukacyjne, np.: Microsoft Teams czy ZOOM na zajęcia rewalidacyjne, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie dziecka w obecnej sytuacji. Uczeń wie, że ma do kogo się zwrócić o pomoc i może liczyć na wsparcie, przez co na lekcjach online czuje się pewniej i bezpieczniej. Często uczniowie dzwonią do swych nauczycieli wspomagających, nie tylko podczas zajęć, ale także po ich zakończeniu, by zdać relację z minionego dnia, podzielić się swoimi obawami, troskami czy trudnościami. Co uczniowie sądzą o swych nauczycielach wspomagających i zajęciach rewalidacyjnych?
- Zajęcia rewalidacyjne dają mi pewność siebie i dobre samopoczucie. Mogę na nich porozmawiać o trudnych dla mnie tematach, a mój nauczyciel okazuje mi wsparcie w konkretnych sytuacjach i wyjaśnia irytujące mnie sytuacje, których doświadczam. Dzięki zajęciom rewalidacyjnym czuję się lepiej i bezpieczniej nie tylko w szkole. - wypowiedź ucznia z Zespołem Aspergera z VI klasy. - Mój nauczyciel wspomagający wspiera mnie nie tylko wtedy, kiedy źle coś zrobię, ale również upewnia mnie w czymś, co robię dobrze. Dzięki niemu czuję się bezpieczniej, a zajęcia rewalidacyjne dają mi dużo pomysłów - uczennica z ZA z IV klasy. - Na zajęciach rewalidacyjnych mogę porozmawiać z nauczycielem o swoich problemach. Są mi potrzebne, ponieważ czasami potrzebuję pomocy, a mój nauczyciel mnie wysłucha i odpowie na moje pytania, zawsze jest cierpliwy i pomocny. (…) Nauczyciel wspomagający jest kimś, kto mnie wspiera i zawsze jest gotowy mnie wysłuchać, udzielić mi rad i potrzebnego wsparcia - uczeń z ZA z VI klasy. Nauczyciel wspomagający kontaktuje się również z rodzicem dziecka, by udzielić wsparcia, obrać wspólny front działania, by ich współpraca przynosiła lepsze efekty. Swoje uczucia dzieci wyrażają poprzez prace plastyczne, przelewając na papier emocje, z którymi sobie nie radzą lub, które wywołują w nich niepokój. Prowadzi to do wyciszenia i zazwyczaj zaakceptowania tych złych uczuć, z którymi uczniowie mają szczególne problemy. Praca nauczyciela nie kończy się z chwilą jego wyjścia ze szkoły. Nauczyciel wspomagający to nie tylko nauczyciel, ale przede wszystkim terapeuta dziecka i jego rodziny. Dlatego jego rola jest szczególnie ważna i potrzebna w obecnej sytuacji, w jakiej znalazły się dzieci i ich rodzice.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 ZESPÓŁ SZKÓŁ PUBLICZNYCH w SZEWNIE