Akty prawne

PLAN ROZWOJU SZKOŁY

SZKOŁA PODSTAWOWA

w Szewnie

ul. Langiewicza 3

27-400 Ostrowiec

 

 

PROGRAM ROZWOJU

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

W SZEWNIE

NA ROK 2012-2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

Niniejszy projekt należy traktować jako swoistą próbę rozważenia strategii rozwoju szkoły na najbliższy rok. W założeniu więc nie jest to forma kompletna i zamknięta. Uświadamia jednak szeroko pojętemu środowisku skupionemu wokół szkoły, że - przy zaangażowaniu wszystkich podmiotów - możliwe jest podniesienie jakości jej pracy, co pomoże nam utrzymać renomę nowoczesnej, stale rozwijającej się placówki oświatowej.

Planowane zmiany nie wynikają z przypadku, lecz stanowią efekt skutecznego planowania i świadomych zamierzeń. Wynikają one z szerokiej pracy diagnostycznej, z dyskusji podstawowych klientów szkoły, którymi są uczniowie, rodzice i nauczyciele.

Wypracowane i przedstawione koncepcje niewątpliwie wymagać będą uzupełnienia, monitorowania i weryfikacji, zwłaszcza na etapie ich wdrażania. Przystępując do prac nad projektem wzięliśmy pod uwagę wyniki wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły z roku szkolnego 2011/2012, rozmów przeprowadzonych z  przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego oraz Rady Rodziców.

 

Dyrektor i Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej

w Szewnie

 

 

 Chcąc stworzyć efektywny program rozwojowy szkoły będący kluczowym przedsięwzięciem i mającym charakter projektów lub działań projektowych podejmowanych w szkole, przy ich przygotowywaniu i realizacji zostały uwzględnione następujące etapy: diagnozy, planowania, wdrażania i ewaluacji.

Na wstępie została przeprowadzona diagnoza aktualnej sytuacji szkoły.

W tym celu wykonano:

  • identyfikację i analizę kluczowych problemów w poszczególnych obszarach funkcjonowania szkoły z określeniem związków przyczynowo-skutkowych oraz wskazaniem ograniczeń i możliwości;
  • charakterystykę osób uczestniczących w realizacji programu rozwojowego – uczniów, nauczycieli, rodziców z uwzględnieniem kontekstu środowiskowego;
  • analizę potrzeb szkoły wynikających z warunków społecznych i demograficznych.
  • analizę ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej, w tym analizę wyników egzaminów zewnętrznych;
  • analizę potrzeb szkoły, wynikających z warunków społecznych i demograficznych.

 

Etap planowania objął:

  • analizę celów – opracowanie celu ogólnego i celów szczegółowych programu na podstawie przeprowadzonej diagnozy i zidentyfikowanych na jej podstawie problemów;
  • analizę przewidywanych rezultatów – określenie spodziewanych efektów;
  • sporządzenie harmonogramu zaplanowanych działań.

 

 

 

 

 

 

 

 

Problem główny:  Niezadowalające efekty pracy z uczniem zdolnym

Cel główny: Sukcesy edukacyjne zdolnych uczniów

Problemy szczegółowe

Cele szczegółowe

Działania

Efekty

Osoba odpowiedzialna

Ewaluacja

Niska motywacja uczniów do nauki

Wysoka motywacja uczniów do nauki

- zachęcanie uczniów do udziału w apelach, akademiach, konkursach

- nagradzanie ochotników ocenami, pochwałami, ekspozycją nagradzanych prac

- duża liczba uczniów na zespołach i kołach zainteresowań

- dobre efekty uczniów w nauce szkolnej i na konkursach

Wszyscy nauczyciele

Analiza wyników na konkursach przedmiotowych

Analiza frekwencji na zajęciach dodatkowych

Niedostateczna indywidualizacja pracy na zajęciach

Systematyczna indywidualizacja pracy na zajęciach

- większe zróżnicowanie zadań i ćwiczeń wykonywanych podczas lekcji oraz zadań domowych

- opracowanie zestawu gier dydaktycznych, zabaw, łamigłówek oraz „banku” metod aktywizujących

- uczniowie wykonują zadania na lekcji i w domu wykorzystując swoje możliwości w największym stopniu

- lepsze wyniki ze sprawdzianów i prac domowych

Wszyscy nauczyciele

Analiza zeszytów uczniowskich oraz wyników nauczania

Niska efektywność pracy z uczniem zdolnym

Zadowalające efekty pracy z uczniem zdolnym

- zadawanie większej liczby dodatkowych zadań uczniom chętnym

- prace długoterminowe (np. portfolia)

- organizowanie konkursów szkolnych z różnych dziedzin

- zorganizowanie systemu dydaktycznej  pomocy koleżeńskiej wewnątrz klas

- dobre wyniki w nauce uczniów zdolnych

- sukcesy uczniów w konkursach i olimpiadach przedmiotowych

Wszyscy nauczyciele

Analiza wyników nauczania

Analiza wyników w konkursach

Niedostateczna integracja klas, konflikty rówieśnicze

Stworzenie zintegrowanych zespołów klasowych

- organizowanie gier integracyjnych

- stwo

 

 

 

Mały stopień wykorzystywania technologii informacyjnej

Wykorzystywanie technologii informacyjnej przynajmniej dwa razy w miesiącu na każdym przedmiocie

 

 

 

 

Niska frekwencja na zespołach wyrównawczych

Wysoka frekwencja na zespołach wyrównawczych

 

 

 

 

Zagrożenie wypaleniem zawodowym nauczyciela

Zapobieżenie wystąpieniu symptomów wypalenia zawodowego u nauczycieli

Zorganizowanie rady pedagogicznej na temat sposobów radzenia sobie z przejawami wypalenia zawodowego

Nauczyciele potrafią radzić sobie z wypaleniem zawodowym

Dyrektor

Pedagog

Notatki i lista obecności z rady szkoleniowej

 

 

 

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 26.11.2012
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 listopada 2012 17:25
Dokument wprowadzony do BIP przez: Małgorzata Turczyńska
Ilość wyświetleń: 747
26 listopada 2012 17:25 (Małgorzata Turczyńska) - Dodanie dokumentu.