SZKOŁA PODSTAWOWA
w Szewnie
ul. Langiewicza 3
27-400 Ostrowiec
PROGRAM ROZWOJU
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W SZEWNIE
NA ROK 2012-2013
WSTĘP
Niniejszy projekt należy traktować jako swoistą próbę rozważenia strategii rozwoju szkoły na najbliższy rok. W założeniu więc nie jest to forma kompletna i zamknięta. Uświadamia jednak szeroko pojętemu środowisku skupionemu wokół szkoły, że - przy zaangażowaniu wszystkich podmiotów - możliwe jest podniesienie jakości jej pracy, co pomoże nam utrzymać renomę nowoczesnej, stale rozwijającej się placówki oświatowej.
Planowane zmiany nie wynikają z przypadku, lecz stanowią efekt skutecznego planowania i świadomych zamierzeń. Wynikają one z szerokiej pracy diagnostycznej, z dyskusji podstawowych klientów szkoły, którymi są uczniowie, rodzice i nauczyciele.
Wypracowane i przedstawione koncepcje niewątpliwie wymagać będą uzupełnienia, monitorowania i weryfikacji, zwłaszcza na etapie ich wdrażania. Przystępując do prac nad projektem wzięliśmy pod uwagę wyniki wewnątrzszkolnego mierzenia jakości pracy szkoły z roku szkolnego 2011/2012, rozmów przeprowadzonych z przedstawicielami Samorządu Uczniowskiego oraz Rady Rodziców.
Dyrektor i Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej
w Szewnie
Chcąc stworzyć efektywny program rozwojowy szkoły będący kluczowym przedsięwzięciem i mającym charakter projektów lub działań projektowych podejmowanych w szkole, przy ich przygotowywaniu i realizacji zostały uwzględnione następujące etapy: diagnozy, planowania, wdrażania i ewaluacji.
Na wstępie została przeprowadzona diagnoza aktualnej sytuacji szkoły.
W tym celu wykonano:
Etap planowania objął:
Problem główny: Niezadowalające efekty pracy z uczniem zdolnym
Cel główny: Sukcesy edukacyjne zdolnych uczniów
Problemy szczegółowe |
Cele szczegółowe |
Działania |
Efekty |
Osoba odpowiedzialna |
Ewaluacja |
Niska motywacja uczniów do nauki |
Wysoka motywacja uczniów do nauki |
- zachęcanie uczniów do udziału w apelach, akademiach, konkursach - nagradzanie ochotników ocenami, pochwałami, ekspozycją nagradzanych prac |
- duża liczba uczniów na zespołach i kołach zainteresowań - dobre efekty uczniów w nauce szkolnej i na konkursach |
Wszyscy nauczyciele |
Analiza wyników na konkursach przedmiotowych Analiza frekwencji na zajęciach dodatkowych |
Niedostateczna indywidualizacja pracy na zajęciach |
Systematyczna indywidualizacja pracy na zajęciach |
- większe zróżnicowanie zadań i ćwiczeń wykonywanych podczas lekcji oraz zadań domowych - opracowanie zestawu gier dydaktycznych, zabaw, łamigłówek oraz „banku” metod aktywizujących |
- uczniowie wykonują zadania na lekcji i w domu wykorzystując swoje możliwości w największym stopniu - lepsze wyniki ze sprawdzianów i prac domowych |
Wszyscy nauczyciele |
Analiza zeszytów uczniowskich oraz wyników nauczania |
Niska efektywność pracy z uczniem zdolnym |
Zadowalające efekty pracy z uczniem zdolnym |
- zadawanie większej liczby dodatkowych zadań uczniom chętnym - prace długoterminowe (np. portfolia) - organizowanie konkursów szkolnych z różnych dziedzin - zorganizowanie systemu dydaktycznej pomocy koleżeńskiej wewnątrz klas |
- dobre wyniki w nauce uczniów zdolnych - sukcesy uczniów w konkursach i olimpiadach przedmiotowych |
Wszyscy nauczyciele |
Analiza wyników nauczania Analiza wyników w konkursach |
Niedostateczna integracja klas, konflikty rówieśnicze |
Stworzenie zintegrowanych zespołów klasowych |
- organizowanie gier integracyjnych - stwo |
|
|
|
Mały stopień wykorzystywania technologii informacyjnej |
Wykorzystywanie technologii informacyjnej przynajmniej dwa razy w miesiącu na każdym przedmiocie |
|
|
|
|
Niska frekwencja na zespołach wyrównawczych |
Wysoka frekwencja na zespołach wyrównawczych |
|
|
|
|
Zagrożenie wypaleniem zawodowym nauczyciela |
Zapobieżenie wystąpieniu symptomów wypalenia zawodowego u nauczycieli |
Zorganizowanie rady pedagogicznej na temat sposobów radzenia sobie z przejawami wypalenia zawodowego |
Nauczyciele potrafią radzić sobie z wypaleniem zawodowym |
Dyrektor Pedagog |
Notatki i lista obecności z rady szkoleniowej |
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 ZESPÓŁ SZKÓŁ PUBLICZNYCH w SZEWNIE